«Μεθοδεύσεις για την ιδιωτικοποίηση του κλάδου πυρομαχικών της χώρας»
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
Εθνικής Άμυνας, κ. Ν. Γ. Δένδια
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κ. Χατζηδάκη
Θέμα: «Μεθοδεύσεις
για την ιδιωτικοποίηση του κλάδου πυρομαχικών της χώρας»
Στις 28
Δεκεμβρίου 2023, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κ.
Χατζηδάκης, απευθύνθηκε εγγράφως στις εταιρίες της Σλοβακίας M.S.M. Export και
των ΗΠΑ Global Ordnance (G.O.) ζητώντας να υποβάλλουν, έως 15/1/2024, αναλυτικά
επιχειρηματικά σχέδια σχετικά με το ενδιαφέρον τους να συνεργαστούν με τα
Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (Ε.Α.Σ.). Οι υποβληθείσες προτάσεις αξιολογήθηκαν
από επιτροπή στελεχών του Πρωθυπουργού, επελέγη η πρόταση συνεργασίας της
Σλοβάκικης εταιρίας και δόθηκαν οδηγίες στους συναρμόδιους Υπουργούς Εθνικής
Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας ώστε να διεκπεραιώσουν την άνωθεν
απόφαση.
Η πιο πάνω
«διαγωνιστική» διαδικασία δεν συνάδει με τις σχετικές διατάξεις του ν.3978/2011.
Δεν προηγήθηκε καθορισμός κριτηρίων αξιολόγησης και σε προγενέστερο χρόνο της
διαδικασίας αξιολόγησης είχαν ήδη ληφθεί, από τα Ε.Α.Σ., δεσμευτικές αποφάσεις
συνεργασίας με την M.S.M. Export. Συνεπώς, η διαδικασία αξιολόγησης των δυο
προσφορών ήταν προδήλως προσχηματική. Συγκεκριμένα, η διοίκηση των Ε.Α.Σ.
προέβη στις ακόλουθες παραλείψεις και δεσμεύσεις:
1. Απέκρυψε από το Δ.Σ. της εταιρίας
την έτερη πρόταση συνεργασίας και παρουσίασε μόνο την πρόταση της M.S.M.
Export.
2. Δεν προέβη, ως είχε υποχρέωση, σε
μελέτη οφέλους-κόστους:
α. της δυνατότητας ενεργοποίησης της
γραμμής παραγωγής των μεταλλικών κορμών των βλημάτων πυροβολικού στο εργοστάσιο
του Οβιδουργείου, με συνέπεια να στερηθούν τα Ε.Α.Σ., από την δυνητική παραγωγή
και πώληση ετησίως 40.000 γομωμένων βλημάτων 155χιλ. Μ107 (χωρίς πυροσωλήνα και
προωθητικό γέμισμα) με ενδεικτική τιμή πώλησης 700 ευρώ, συνολικά ετήσια έσοδα
της τάξης των 28 εκατομμυρίων ευρώ, και
β. για την εκτίμηση της πιο
συμφέρουσας πρότασης συνεργασίας για την αξιοποίηση της υπερβάλλουσας
παραγωγικής δυναμικότητας στις γομώσεις (περίπου 218.000 γομώσεις/έτος).
3. Προέβη σε παραγωγική δέσμευση του
εργοστασίου γομώσεων στο Λαύριο για τουλάχιστον τρία χρόνια για λογαριασμό της
Σλοβάκικης εταιρίας την περίοδο που υποτίθεται ελάμβανε χώρα η αξιολόγηση των
δύο προτάσεων συνεργασίας.
4. Παρέλειψε να επιδιώξει τη
χρηματοδότηση προτάσεων επένδυσης εκσυγχρονισμού και επαναλειτουργίας της
γραμμής παραγωγής των μεταλλικών κορμών στο εργοστάσιο του Οβιδουργείου στο
πρόγραμμα Act Support Ammunition Program (A.S.A.P.) της Ε.Ε., ενώ αντίθετα, η διοίκηση
των Ε.Α.Σ., εν γνώση της κυβέρνησης, συνυπέβαλε προτάσεις χρηματοδότησης με την
M.S.M. Export την περίοδο που υποτίθεται ότι γινόταν η αξιολόγηση των δύο
προτάσεων συνεργασίας.
5. Διατήρησε ανενεργή τη γραμμή
παραγωγής των μεταλλικών κορμών των βλημάτων πυροβολικού, π.χ. 155χιλ.,
105χιλ., 76/62 κ.λπ., ακυρώνοντας την επιδίωξη του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
για διατήρηση σε παραγωγική ετοιμότητα αυτής της γραμμής για προφανείς λόγους.
6. Προέβη σε σειρά δεσμευτικών
αποφάσεων του Δ.Σ. των Ε.Α.Σ. υπέρ της εταιρίας της Σλοβακίας, την περίοδο μάλιστα
που υποτίθεται ότι γινόταν η αξιολόγηση των δύο προτάσεων συνεργασίας, όπως οι
αποφάσεις με αριθμό 234, 235, 273 και 269 από τον Δεκέμβριο του 2022 έως τον
Δεκέμβριο του 2023 (δεσμεύσεις παραγωγής, λήψη δανείου, από κοινού υποβολή
προτάσεων στο A.S.A.P.).
Από στοιχεία που
δημοσιοποιήθηκαν στο διαδίκτυο προκύπτει ότι η πλέον συμφέρουσα επιλογή για τα
Ε.Α.Σ. ήταν η πλήρης παραγωγή από την ίδια 40.000 γομωμένων βλημάτων σε
συνδυασμό με παροχή υπηρεσιών γόμωσης για 218.000 βλήματα σε ενδιαφερόμενη
εταιρία. Μια τέτοια επιλογή θα ωφελούσε την ελληνική εταιρία και το δημόσιο,
ενώ αντίθετα η επιλογή της συνεργασίας με την M.S.M. Export φαίνεται ότι στερεί
από την εταιρία και το ελληνικό δημόσιο καθαρά κέρδη 3 εκατομμυρίων ευρώ
περίπου, σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς.
Επιπρόσθετα,
σημειώνεται ότι μία από τις τελευταίες πράξεις της απερχόμενης διοίκησης είναι
η απόλυση δύο εργαζομένων της εταιρείας και συνδικαλιστικών στελεχών με τη
δικαιολογία ότι έχουν τεκμηριώσει δικαίωμα σύνταξης. Σημειώνεται δε, ότι ο ένας
εξ αυτών είναι μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της Γ.Σ.Ε.Ε. και Αναπληρωτής
Γραμματέας της Ομοσπονδίας Εργατοϋπαλλήλων Χημικής Βιομηχανίας Ελλάδος (ΟΕΧΒΕ),
ενώ ο δεύτερος είναι ο γενικός γραμματέας του σωματείου των εργαζομένων στον
Υμηττό, ο οποίος είναι και εκλεγμένος εκπρόσωπος των εργαζομένων των Ε.Α.Σ. στο
Δ.Σ. της εταιρίας. Πρόκειται για δύο συνδικαλιστές που είχαν πρωτοστατήσει σε
αποκαλύψεις διαχειριστικών πράξεων σε βάρος της εταιρίας, διατηρώντας κριτική
στάση για τις προνομιακές σχέσεις της διοίκησης με την εταιρία, η οποία τελικά
επελέγη ως συνέταιρος των Ε.Α.Σ. στην υπό σύσταση νέα εταιρία.
Δεδομένου ότι, το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής θεωρεί ως
ιδιαίτερης ευαισθησίας και σημαντικότητας τα ζητήματα που άπτονται της Εθνικής
Άμυνας και της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας.
Δεδομένου ότι, η «διαγωνιστική» διαδικασία επιλογής της
πρότασης συνεργασίας με την M.S.M. Export παραβιάζει ουσιώδεις διατάξεις του
ν.3978/2011.
Δεδομένου ότι, η πρόσφατη απόλυση των δύο εργαζομένων
των Ε.Α.Σ. και συνδικαλιστών δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ως άκρως
αντιδεοντολογική και εκδικητική πράξη της διοίκησης της εταιρίας, η οποία
ενδεχομένως αποσκοπεί στην αποσιώπηση σημαντικών αποκαλύψεων και καταγγελιών
αναφορικά με γεγονότα κακοδιαχείρισης και οικονομικών ατασθαλιών από τη
διοίκηση των Ε.Α.Σ.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ
ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
1. Προτίθεται η κυβέρνηση να μεριμνήσει για
την επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής των μεταλλικών κορμών 155χιλ. Μ107
των Ε.Α.Σ.;
2. Έχει κάποιο σχέδιο η κυβέρνηση για την
πορεία των Ε.Α.Σ. που να διατηρεί τα εργοστάσια του Αιγίου και της Μάνδρας και
τις γραμμές του Iris-Τ & των Patriot;
3. Προτίθεται η κυβέρνηση να μεταφέρει τις
συμβάσεις που είναι υπό εκτέλεση από τα Ε.Α.Σ. στη νέα υπό ίδρυση εταιρία;
4. Προτίθεται η κυβέρνηση να προβεί σε
διαχειριστικό έλεγχο για την περίοδο 2019-2024, προκειμένου να αξιολογηθούν και
οι αποφάσεις-δεσμεύσεις με την M.S.M. Export;
5. Με ποιο θεσμικό πλαίσιο έγινε η
διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής της M.S.M. Export;
6. Γιατί δεν δρομολογήθηκε αξιολόγηση
κόστους-οφέλους από το Δ.Σ. των Ε.Α.Σ. επί όλων των εναλλακτικών δυνατοτήτων
συμμετοχής της ελληνικής εταιρίας στις ευνοϊκές συνθήκες της διεθνούς αγοράς;
7. Επαληθεύονται τα στοιχεία που αναφέρονται
σε δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία το επιχειρηματικό σχέδιο της Global
Ordnance παρέχει μεγαλύτερα έσοδα για το δημόσιο και τα Ε.Α.Σ. από το
αντίστοιχο της M.S.M. Export;
8. Πως δικαιολογείται, υπό όρους διασφάλισης
της διαφάνειας και της ισότιμης αξιολόγησης, το γεγονός ότι πριν την απόφαση
επιλογής έλαβαν χώρα διαπραγματεύσεις μόνον με την εταιρία που τελικά επελέγη
για την επέκταση της συνεργασίας, σε αντικείμενα που δεν αποτελούσαν μέρος του
αρχικού ενδιαφέροντος των δύο εταιριών;
9. Πως αξιολογεί και πως σκοπεύει να
αντιδράσει η κυβέρνηση αναφορικά με την επιλογή της εταιρίας M.S.M. Group, της
οποίας θυγατρική είναι η εταιρία M.S.M. Export, να ιδρύσει στην Ελλάδα
μονοπρόσωπη Ε.Π.Ε. με τίτλο M.S.M. Greece με περιγραφή στο καταστατικό
παρόμοιων σκοπών με την υπό ίδρυση εταιρία E.A.S. – M.S.M. Export, που
ενδεχομένως θα αποτελεί ενδιάμεσο φορέα σε εισαγωγές και εξαγωγές της εταιρίας
Ε.Α.Σ. – M.S.M. Export;
10. Προτίθεται η κυβέρνηση να ενημερώσει τη
μόνιμη Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής για την
ιδιωτικοποίηση του κλάδου πυρομαχικών της χώρας και επί των εναλλακτικών
προτάσεων συνεργασίας των δύο εταιριών με τα Ε.Α.Σ.;
11. Ήταν εις γνώση των δύο συναρμόδιων
υπουργών, η απόφαση της διοίκησης των Ε.Α.Σ. να απολύσει δύο συνδικαλιστικά
στελέχη που ασκούσαν κριτική για διάφορα θέματα διαχείρισης της εταιρίας; Αν
ναι, ποια ήταν η θέση και η στάση τους έναντι της νομιμότητας και σκοπιμότητας της
εκδίωξή τους, δεδομένου ότι τα δύο συναρμόδια υπουργεία ελέγχουν την πλειοψηφία
του μετοχικού κεφαλαίου των Ε.Α.Σ.;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου