Κράτος εν κράτει” η μαρίνα των Γουβιών της Κέρκυρας

 

Αθήνα, 26 Φεβρουαρίου 2025

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

ΠΡΟΣ:    Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής               

                Υπουργό Τουρισμού

                Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών                                                           Υπουργό Ανάπτυξης                                                                                                      

Θέμα: «”Κράτος εν κράτει” η μαρίνα των Γουβιών της Κέρκυρας»

Στις 19/10/1995 την εκμετάλλευση και διαχείριση της μαρίνας των Γουβιών στην Κέρκυρα ανέλαβε με σύμβαση παραχώρησης ιδιωτική εταιρεία. Η διάρκεια της παραχώρησης ορίστηκε αρχικά σε είκοσι (20) χρόνια, ενώ τροποποιήθηκε και επεκτάθηκε έως την 19η Οκτωβρίου 2024. Στη συνέχεια αποφασίσθηκε εκ νέου η παράταση της διάρκειας της σύμβασης με τους ίδιους όρους για δεκαπέντε (15) ακόμα χρόνια, μέχρι δηλαδή την 31/12/2029.

Η μαρίνα ανέκαθεν λειτουργούσε με ευρεία συνεργασία ελευθέρων επαγγελματιών όπως μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι, ξυλουργοί και άλλοι τεχνικοί, οι οποίοι δραστηριοποιούνταν στον χώρο προσφέροντας υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής σκαφών υψηλού επιπέδου. Πρόσφατα όμως, σύμφωνα με καταγγελία δεκάδων επαγγελματιών υποστήριξης του θαλάσσιου τουρισμού, εντελώς αιφνιδιαστικά και αυθαίρετα, αποφασίστηκε από την εταιρεία που διαχειρίζεται την μαρίνα η επιβολή ετήσιου τέλους εισόδου ύψους 3.600,00 € για τους ανεξάρτητους επαγγελματίες που επιθυμούν να δραστηριοποιούνται στον χερσαίο χώρο εναπόθεσης σκαφών (dry dock). Το τέλος αυτός αφορά εταιρείες με έως και πέντε (5) υπαλλήλους, και για κάθε υπάλληλο πέραν του πέμπτου, προβλέπεται επιπλέον χρέωση 300,00 € ανά υπάλληλο ετησίως. Παράλληλα, σύμφωνα με τις ίδιες καταγγελίες, απαιτήθηκε η υπογραφή σύμβασης, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα πρόσβασης και εργασίας στον χώρο, νομιμοποιητικά έγγραφα με πίνακες προσωπικού ακόμα και η αξίωση κάθε δικαιούμενος εισόδου στον χώρο να φέρει εκτός της κάρτας και έγγραφα ταυτοπροσωπίας για να εισέλθει σ’ αυτόν. Η απόφαση αυτή ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά σε μια «νεκρή» επαγγελματικά περίοδο, με ουσιαστικό σκοπό να μειωθούν οι αντιδράσεις κα να πιαστούν οι επαγγελματίες εξ απήνης.

Σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. Τ/9803/5-9-2003 (ΦΕΚ 1323/Β/2023) του Υφυπουργού Ανάπτυξης και του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας εγκρίθηκε ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας Τουριστικών Λιμένων. Ακολούθως με την υπ’ αρ. 10929/2019 απόφαση του Υπουργού Τουρισμού (ΦΕΚ 2235/β/10-6-2010) θεσπίστηκε ο Ειδικός Κανονισμός Λειτουργίας του Τουριστικού Λιμένα Γουβιών Κέρκυρας, ο οποίος αφορά στους ειδικούς όρους λειτουργίας και εκμετάλλευσης της μαρίνας. Καμμιά αναφορά δεν υπάρχει στο παραπάνω θεσμικό πλαίσιο για γενικευμένο ετήσιο τέλος ή περιορισμό πρόσβασης για τους ανεξάρτητους επαγγελματίες, ενώ από τις διατάξεις του εν λόγω ειδικού κανονισμού δεν προβλέπεται καμιά οικονομική επιβάρυνση για την έκδοση της άδειας ή την πρόσβαση στον χώρο από επαγγελματίες, πέρα από τις προϋποθέσεις που σχετίζονται με την ασφάλιση και τη συμμόρφωση με τη σχετική νομοθεσία. Η πρόσβαση τρίτων επαγγελματιών μάλιστα πρέπει να διευκολύνεται και όχι να περιορίζεται μέσω οικονομικών όρων. Η οικονομική επιβάρυνσή τους δεν δικαιολογείται ούτε ακόμα και από την εντελώς προσχηματική επίκληση της «αναβάθμισης ασφαλείας και παροχών», καθώς τα κόστη καθαρισμού και ηλεκτροδότησης καλύπτονται ήδη από τα τέλη που καταβάλλουν οι ιδιοκτήτες σκαφών.

Άλλωστε, η ευθύνη για την επιλογή και τη δραστηριότητα των τρίτων επαγγελματιών βαραίνει αποκλειστικά τον ιδιοκτήτη του σκάφους, ο οποίος πρέπει να έχει και το σχετικό δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής. Αντίθετα, η αιφνίδια επιβολή οικονομικών όρων φέρνει προ τετελεσμένου γεγονότος επαγγελματίες και ιδιοκτήτες σκαφών, ιδίως όσους έχουν ήδη προσυμφωνημένες εργασίες, θέτοντάς τους ενώπιον του διλήμματος της οικονομικής επιβάρυνσης ή της απώλειας πελατείας.

Σύμφωνα με τα καταγγελλόμενα, η εταιρεία διαχείρισης της μαρίνας εντελώς προσχηματικά μεθόδευσε τις μη προβλεπόμενες οικονομικές απαιτήσεις της με ένα «τελεσίγραφο» προς τους ιδιοκτήτες ελλιμενισμένων σκαφών και τις εταιρείες τεχνικής εξυπηρέτησης σκαφών (yacht service) επιζητώντας πρωτοφανείς αξιώσεις στα πρότυπα άλλων πρακτικών που εφάρμοσε σε άλλες μαρίνες που διαχειρίζεται εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με την απόφασή της αυτή πλήττει δεκάδες ανεξάρτητους επαγγελματίες και τεχνικούς  που δραστηριοποιούνται στην μαρίνα όπως ηλεκτρολόγους, μηχανικούς, ηλεκτρονικούς, ξυλουργούς, βαφείς και πλαστικοποιητές, ειδικούς αντλιών, συνεργεία καθαρισμού αλλά και όλους τους εκατοντάδες ιδιοκτήτες σκαφών (Ιδιωτικών ή επαγγελματικών), που βρίσκονται στο χερσαίο χώρο εναπόθεσης σκαφών και προβαίνουν σε εργασίες συντήρησης και επισκευών των σκαφών τους είτε οι ίδιοι, είτε χρησιμοποιώντας ανεξάρτητους τεχνικούς (ελεύθερους επαγγελματίες) για τον σκοπό αυτό.

Σύμφωνα με τις παραπάνω καταγγελίες, η εταιρεία διαχείρισης της μαρίνας των Γουβιών αξιώνει από την 1η Φεβρουαρίου όπως μόνο οι ανεξάρτητοι επαγγελματίες που έχουν υπογράψει την εν λόγω προτεινόμενη σύμβαση να μπορούν να εισέρχονται στο περιφραγμένο χερσαίο χώρο για να εργαστούν στα σκάφη, ενώ σε περίπτωση άρνησης υπογραφής της ετήσιας σύμβασης, τους επιβάλλεται ημερήσιο τέλος εισόδου 40,00 € πλέον ΦΠΑ (δηλ. 49,60 € ανά κεφαλή εισερχομένου στο χώρο της Μαρίνας ημερησίως) ή 300,00 € πλέον ΦΠΑ (δηλ. 372,00 € τη μέρα για κάθε υπάλληλο επιχείρησης που εισέρχεται στο χώρο πέραν των πέντε (5) προβλεπόμενων υπαλλήλων).

Επιπλέον, η εταιρεία αξιώνει από τους ιδιοκτήτες σκαφών (ιδιωτικών ή επαγγελματικών) να ασφαλιστούν για ζημίες ύψους ενός εκατομμυρίου (1.000.000,00 €) ευρώ, προκειμένου να συντηρήσουν το σκάφος τους μόνοι τους. Εάν δε αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν τρίτους, απαγορεύεται να φέρουν τεχνικούς που δεν έχουν υπογράψει την ανωτέρω επίμαχη σύμβαση με τη μαρίνα.

Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά η διαχειρίστρια εταιρεία της μαρίνας αποκλείει τους ελεύθερους επαγγελματίες από τον χώρο της μαρίνας χωρίς αυτό το δικαίωμα να προκύπτει ούτε από τον γενικό κανονισμό (ΦΕΚ 1323/2003), ούτε από τον Ειδικό Κανονισμό (ΦΕΚ 2235/2019) ο οποίος συντάχθηκε σε εφαρμογή και απαίτηση του Γενικού Κανονισμού περί Τουριστικών Λιμένων. Πόσο μάλλον όταν ο ίδιος ο Ειδικός Κανονισμός της μαρίνας Γουβιών, στο άρθρο 6 παρ. 19 αναφέρει ρητά, ότι κατόπιν αδείας μπορούν τρίτοι να παρέχουν εργασίες επισκευών και συντηρήσεων σε σκάφη αρκεί ο ιδιοκτήτης να ενημερώσει τη μαρίνα για το ποιος θα εργασθεί στο σκάφος του και ο εν λόγω επαγγελματίας και το προσωπικό του να είναι νομίμως αδειοδοτημένοι χωρίς να απαιτείται επιπλέον ιδιωτική ασφάλιση για ζημίες έναντι τρίτων.

Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι από το 2022 έως και σήμερα η διαχειρίστρια εταιρεία στη μαρίνα Γουβιών προβαίνει σε αναιτιολόγητες αυξήσεις των τελών ελλιμενισμού ύψους κατά μέσο όρο 15% ανάλογα με το μέγεθος των ελλιμενιζόμενων πλοίων. Δυστυχώς, το ακριβές ποσοστό των αυξήσεων δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί επειδή η μαρίνα δεν δημοσιεύει τιμοκατάλογο ούτε ηλεκτρονικά ούτε σε έγχαρτη μορφή.

Εκμεταλλευόμενη η διαχειρίστρια εταιρεία τη δεσπόζουσα θέση που κατέχει η μαρίνα των Γουβιών στην Κέρκυρα προβαίνει σε επιβολή νέων χρεώσεων και παράλογων αυξήσεων αδιακρίτως αποσκοπώντας σε έναν και μοναδικό σκοπό. Τη μεγαλύτερη δυνατή αύξηση των κερδών της εταιρείας με οποιονδήποτε τρόπο. Περαιτέρω, επιδιώκει να υποχρεωθούν οι μικροί τεχνικοί, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και τα μικρά τοπικά συνεργεία της περιοχής να καταβάλουν υπέρογκο τίμημα αλλιώς θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τον χώρο της μαρίνας, καταλύοντας με αντισυνταγματικό τρόπο την ελεύθερη αγορά και τον ανταγωνισμό με τρόπο που δεν έχει προηγούμενο στα ελληνικά χρονικά.

Για το θέμα έχει προκύψει μεγάλη αναστάτωση στην τοπική κοινωνία και τους επαγγελματίες της περιοχής που ζητούν με εξώδικη διαμαρτυρία τους από την εν λόγω διαχειρίστρια εταιρεία να αλλάξει την στάση της και να συμμορφωθεί με όσα προβλέπουν τόσο ο γενικός κανονισμών λιμένων όσο και ο ειδικός κανονισμός της μαρίνας Γουβιών.

Επειδή, η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να μεριμνά για την διαφύλαξη των συνθηκών της ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού.

Επειδή, η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να διαφυλάττει το νόμο επιβάλλοντας τις προβλεπόμενες κυρώσεις σε αυτούς που δεν συμμορφώνονται με τις κείμενες διατάξεις.

Επειδή. η λειτουργία της μαρίνας των Γουβιών της Κέρκυρας και η απρόσκοπτη συνέχιση του έργου όλων των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών της περιοχής που σχετίζονται με τον θαλάσσιο τουρισμό αποτελούν σημαντικούς παράγοντες ανάπτυξης και απασχόλησης για την περιοχή.

Επειδή, η εταιρεία που διαχειρίζεται τη μαρίνα των Γουβιών οφείλει να εφαρμόζει τις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις - Κανονισμούς Λειτουργίας τουριστικών λιμένων και την Ελληνική Νομοθεσία εν συνόλω και να λειτουργεί βάσει αυτών.

 

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

 

1.  Έχει γνωστοποιηθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείων Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Τουρισμού η πρόθεση της διαχειρίστριας εταιρείας της μαρίνας των Γουβιών να προχωρήσει στην επιβολή του συγκεκριμένου τέλους προς τους ανεξάρτητους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτήν κι αν ναι, έχει χορηγηθεί σχετική έγκριση;

2.  Είναι στην διακριτική ευχέρεια της διαχειρίστριας εταιρείας μαρίνας Γουβιών να ενεργεί κατά το δοκούν χωρίς να εφαρμόζει τις σχετικές Υπουργικές αποφάσεις και την κείμενη σχετική νομοθεσία αλλά και τις διατάξεις του ειδικού κανονισμού λειτουργίας της μαρίνας των Γουβιών;

3.  Είναι στις προθέσεις των αρμόδιων Υπουργείων να ζητήσουν εξηγήσεις από τη διαχειρίστρια εταιρεία της μαρίνας Γουβιών και να αναλάβουν τις ανάλογες ενέργειες ώστε να αρθούν οι εν λόγω αξιώσεις που δεν συνάδουν με την κείμενη λιμενική νομοθεσία για τον θαλάσσιο τουρισμό;

4.  Με ποιον τρόπο σκοπεύουν τα αρμόδια Υπουργεία να επιλύσουν το σοβαρό θέμα της λειτουργίας της μαρίνας των Γουβιών καθώς με τη στάση της διαχειρίστριας εταιρείας έχει προκληθεί τεράστια αναστάτωση στην τοπική κοινωνία εν όψει και της νέας τουριστικής περιόδου που είναι προ των πυλών;

5. Έχει κατατεθεί και έχει εγκριθεί τιμοκατάλογος υπηρεσιών ελλιμενισμού από τη διαχειρίστρια εταιρεία της μαρίνας των Γουβιών κι αν ναι, έχει εγκριθεί αυτός ο τιμοκατάλογος από τον φορέα διαχείρισης και από το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου;

 

Ο ερωτών Βουλευτής

 

Δημήτρης Μπιάγκης

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Καταβολή επιδόματος σίτισης – στέγασης στους Υπαλλήλους της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων

Ερώτηση προς τον Υπουργό Υγείας με θέμα: "Τεράστια ερωτήματα για την μη αποδοχή από το Υπουργείο Υγείας της αίτησης μετακίνησης Κερκυραίου Ογκολόγου από Νοσοκομείο της Πάτρας στο Ογκολογικό Τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Κέρκυρας"