Καταβολή επιδόματος σίτισης – στέγασης στους Υπαλλήλους της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων

 

Αθήνα, 23 Μαΐου 2024

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τον Υπουργό Εσωτερικών

 

 

Θέμα:              Καταβολή επιδόματος σίτισης – στέγασης στους Υπαλλήλους της Περιφέρειας

Ιονίων Νήσων

 

Το τεράστιο και άλυτο πρόβλημα στην εύρεση κατοικίας για μακροχρόνια μίσθωση σε όλα τα νησιά της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων αποτελεί μια οδυνηρή πραγματικότητα. Δεν υπάρχει πια η δυνατότητα λήψης στεγαστικών δανείων για αγορά κατοικίας, με τους σημερινούς αυστηρούς όρους των τραπεζών και χωρίς καμία κρατική αρωγή. Οι εργαζόμενοι του δημόσιου τομέα, τόσο οι υπάλληλοι Ο.Τ.Α. Α΄ & Β΄ βαθμού όσο και εκπαιδευτικοί, γιατροί κ.λπ. που καλούνται να υπηρετήσουν σε νησιωτικές περιοχές, γνωρίζουν ότι θα αντιμετωπίσουν μια οδύσσεια στην εύρεση κατοικίας. Γνωρίζουν επίσης ότι θα πρέπει να διαθέσουν πάνω από το 40% του μισθού τους, λόγω των υψηλών ενοικίων των ελάχιστων διαθέσιμων κατοικιών, (ένας λόγος για τον οποίο το 38% των διοριστέων μηχανικών με την 13Κ/21 προκήρυξη δεν αποδέχτηκε το διορισμό), ενώ οι αυξήσεις που θα δοθούν το 2024 στους δημόσιους υπαλλήλους είναι μηδαμινές.

Έξι χρόνια μετά την έκδοση της εν λόγω νομοθεσίας, έγιναν επιτέλους οι απαραίτητες ενέργειες του ΥΠΕΣ και μπορεί να ξεκινήσει η εφαρμογή της. Ταυτόχρονα μέσα σε αυτά τα χρόνια εκτοξεύτηκε και ο αριθμός των ακινήτων που χρησιμοποιούνται για βραχυπρόθεσμη μίσθωση ιδίως στα νησιά, μειώνοντας δραματικά τη διαθεσιμότητα των κατοικιών για μακροχρόνια μίσθωση. Η δυσκολία εύρεσης κατοικίας, τα υψηλά ενοίκια (από 400 έως και 800 €), το κόστος των νησιωτικών ναύλων, σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος ζωής λόγω τουρισμού, οδηγούν σε αδιέξοδο τους υπαλλήλους, εξετάζοντας ακόμη και την λύση της μετακίνησης, σε υπηρεσία άλλης περιοχής στην ηπειρωτική χώρα.

Είναι πολύ σημαντικός ο αριθμός των 15 - 20 περίπου υπαλλήλων, σε κάθε περιφερειακή ενότητα που δηλώθηκαν ως δικαιούχοι και που ανά πάσα στιγμή μπορεί κάποιοι από αυτούς να οδηγηθούν σε αυτή τη λύση.

Επίσης, είναι γνωστό το αρνητικό ισοζύγιο από τις διαδικασίες της κινητικότητας και οι αργοί ρυθμοί των προγραμματισμένων λιγοστών προσλήψεων. Από τις εγκεκριμένες προσλήψεις του 2020, δύο μηχανικών της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων που ολοκληρώθηκαν μέσα στο 2022, η μια μηχανικός με καταγωγή εκτός Κεφαλονιάς αποχωρεί στο τέλος της χρονιάς με απόσπαση. Επιπλέον τα νησιά της ΠΙΝ (με εξαίρεση την Ιθάκης και των πολύ μικρών νήσων) έχουν καθοριστεί ως προβληματικές περιοχές κατηγορίας Β΄, κι έτσι οι υπάλληλοι που υπηρετούν σε αυτά δε δικαιούνται του επιδόματος απομακρυσμένων-παραμεθορίων περιοχών (100 €). Είναι ολοφάνερο πια ότι η υποστελέχωση των υπηρεσιών θα αυξηθεί κατακόρυφα ειδικά στα νησιά, δημιουργώντας προβλήματα σε όλους τους τομείς, αν δεν παρθούν άμεσα μέτρα, όπως η εφαρμογή της εν λόγω νομοθεσίας.

Δεδομένου, ότι και ο ελάχιστος αριθμός διαθέσιμων κατοικιών τείνει να μηδενιστεί, το πραγματικό κίνητρο θα αποτελούσε η υλοποίηση της ‘’δωρεάν παροχής σίτισης και κατάλληλου καταλύματος διαμονής’’ όπως ακριβώς αναφέρεται στο ν. 4483/2017.

Είναι απογοητευτικό σε μια Περιφέρεια που διατυμπανίζει την τεράστια ανάπτυξη στον τομέα τουρισμού και με αποδεδειγμένα αυξημένα κατά πολύ τα έσοδα, όπως αυτά αναλύθηκαν στην συνεδρίαση, «να διώχνει» τους εργαζόμενους, αφήνοντας απογυμνωμένες τις υπηρεσίες, τα νοσοκομεία, τα σχολεία κλπ. , θεωρώντας «βάρος» την εν λόγω ρύθμιση.

Γνωρίζετε ότι η εφαρμογή του άρθρου του 32 του ν. 4483/2017 για την παροχή δωρεάν σίτισης και καταλύματος διαμονής σε υπαλλήλους ορεινών και νησιωτικών περιοχών όσον αφορά τους υπαλλήλους των ΟΤΑ Β΄ βαθμού των ορεινών και νησιωτικών περιοχών, όπως αυτές καθορίζονται καρκινοβατεί, την ώρα μάλιστα που οι υπηρεσίες στις περιοχές αυτές παραμένουν τραγικά υποστελεχωμένες, εξαιτίας και των ιδιαίτερων δυσκολιών αντιμετώπισης των σχετικών ζητημάτων.

Με το Α.Π. 37945/25-4-2024 του Υπουργείο Εσωτερικών προς την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εκδώσατε μια αυθαίρετη απάντηση σε δύο ζητήματα, αφού αναφέρετε ότι “ δεν μπορεί να δώσει τις εν λόγω παροχές σε υπάλληλο που κατοικεί (ή που έχει την πλήρη κυριότητα ή την επικαρπία κατοικίας) στη δική του επικράτεια”. Συγκεκριμένα:

·         Τέθηκε αυθαίρετα ως πρόσθετη προϋπόθεση τον τόπο κατοικίας του υπαλλήλου, ενώ η ρύθμιση αναφέρει ότι “Τα ανωτέρω δεν ισχύουν για τους κατοίκους των περιοχών αυτών ή τους συζύγους τους ή τα ανήλικα τέκνα αυτών που έχουν την πλήρη κυριότητα ή την επικαρπία κατοικίας στην περιοχή υπηρέτησης”, συνδέει δηλ. τον τόπο κατοικίας του υπαλλήλου με την ύπαρξη κυριότητας αυτής (πλήρους ή επικαρπίας) στην συγκεκριμένη περιοχή.

·         Ερμηνεύτηκε αυθαίρετα ο όρος που υπάρχει στη ρύθμιση για την “περιοχή υπηρέτησης” του υπαλλήλου ως “επικράτεια του φορέα”. Η υπηρεσία υπηρέτησης ενός υπαλλήλου πχ της Δ/νσης Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας είναι η χωρική “ενότητα” της Π.Ε. Κέρκυρας και όχι όλη η επικράτεια της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.

 

Την ίδια ώρα, με το Α.Π. 98892/15-11-2023 έγγραφό σας προς της Αποκεντρωμένης Διοικήσεις Αιγαίου και Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου καθορίζετε με διαφορετικό τρόπο τα κριτήρια για την καταβολή του σχετικού επιδόματος στους Υπαλλήλους των εν λόγω υπηρεσιών θέτοντας ως βάση το επίπεδο δημοτικής Ενότητας που υπηρετεί ο Υπάλληλος και όχι την επικράτεια του φορέα.

 

Δεδομένου ότι, το Υπουργείο Εσωτερικών οφείλει να μεριμνά ώστε να δώσει λύση σε υπαρκτά προβλήματα και “κίνητρα” διορισμού, προσέλευσης στο πλαίσιο της κινητικότητας και παραμονής σε υπαλλήλους που δεν έχουν στην κυριότητά τους κατοικία στην περιοχή που υπηρετούν

 

Δεδομένου ότι, ειδικά στις νησιωτικές περιοχές που η ανάπτυξη του τουρισμού και η βραχυπρόθεσμη μίσθωση τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργήσει τεράστια και άλυτα πρόβλημα στην εύρεση κατοικίας για μακροχρόνια μίσθωση στα νησιά, με αποτέλεσμα την περιορισμένη διαθεσιμότητα ακινήτων και τις υπερβολικές αυξήσεις των ενοικίων.

 

Δεδομένου ότι, η επικράτεια ενός ΟΤΑ β΄, δηλ. μιας Περιφέρειας εκτείνεται στο σύνολο της Περιφέρειας και με την αυθαίρετη ερμηνεία σας αφαιρείτε το δικαίωμα κάλυψης της σίτισης - στέγασης από το σύνολο των υπαλλήλων όλων των Περιφερειών.

 

Δεδομένου ότι, όλες οι Περιφέρειες έχουν υπηρεσίες - οργανικές μονάδες σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες, με ιδία κατά τόπο και καθ’ ύλη αρμοδιότητα, έδρα και οργανική συγκρότηση, στοιχεία που καθορίζουν και την “περιοχή υπηρέτησης”  των υπαλλήλων που στελεχώνουν τις υπηρεσίες των Περιφερειών.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

 

1.      Είναι διατεθειμένο το Υπουργείο σας με προχωρήσει σε αναθεώρηση της σχετικής  απάντησής σας προς την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, ώστε να καταβληθεί το επίδομα σίτισης – στέγασης στους υπαλλήλους που το δικαιούνται και στελεχώνουν τις υπηρεσίες της καθώς δεν καθορίζονται με τον ίδιο τρόπο τα κριτήρια σε ανάλογη απάντησή σας προς τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις Αιγαίου και Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου;

2.      Με ποιον τρόπο σκοπεύει το Υπουργείο σας σε συνεργασία με τους αρμόδιους αυτοδιοικητικούς φορείς Α’ & Β’ Βαθμού να προχωρήσει σε ένα ουσιαστικό πλάνο για την ορθολογική επίλυση του προβλήματος της στέγασης ειδικά στις νησιωτικές περιοχές;

3.      Ειδικά για τους νησιωτικούς δήμους και της Περιφέρειες, είναι διατεθειμένο το Υπουργείο σας να προχωρήσει σε μια νέα νομοθετική ρύθμιση που θα δίνει επιπλέον κίνητρα για τη στελέχωση των Υπηρεσιών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης σύμφωνα με τις αρχές και τις πολιτικές της ρήτρας νησιωτικότητας του άρθρου 101 του Συντάγματος;

 

Ο ερωτών Βουλευτής

 

Δημήτρης Μπιάγκης

Βουλευτής Κέρκυρας

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σκανδαλώδεις διαδικασίες ανάθεσης έργου εργοστασιακής συντήρησης και υποστήριξης μεταφορικών αεροσκαφών C-130Β/Η από την ΕΑΒ