Τροποποίηση του τιμολογίου παροχής υπηρεσιών του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΕ

Προς τους Υπουργούς

Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

 

Θέμα: «Τροποποίηση του τιμολογίου παροχής υπηρεσιών του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε. »

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη αποσταλεί στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έγγραφο του Οργανισμού Λιμένα Κέρκυρα Α.Ε. (Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε.) που αφορά σε απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού για τροποποίηση του τιμολογίου παροχής υπηρεσιών του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε. για τα δικαιώματα προσόρμισης, παραβολής, πρυμνοδέτησης, ελλιμενισμού και χρήσης εγκατάστασης λιμένα των κρουαζιερόπλοιων, με σκοπό την έκδοση της προβλεπόμενης από τις διατάξεις του άρθρου 82 του νόμου 5042/23 (88 Α’/2023) εγκριτικής Κ.Υ.Α. των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Ως γνωστόν, η τιμολογιακή πολιτική του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε. καθορίζεται, μέχρι τουλάχιστον και σήμερα, από την Κ.Υ.Α. με αριθ. 36696 / ΕΓΔΕΚΟ 1506 (1882 Β’/2011), οι χρεώσεις της οποίας, είναι κατά γενική ομολογία εύλογες και ανάλογες αντίστοιχων χρεώσεων άλλων Οργανισμών λιμένων της χώρας, στους οποίες ελλιμενίζονται πλοία της ακτοπλοΐας και κρουαζιερόπλοια. Σε αυτή την τιμολογιακή πολιτική έχει άλλωστε βασιστεί και ο μεσο-μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και προγραμματισμός των εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες κρουαζιέρας.

Εντούτοις, σύμφωνα με πληροφορίες, το τροποποιημένο τιμολόγιο χρεώσεων του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε. που έχει αποσταλεί προς έγκριση στα αρμόδια Υπουργεία, προβλέπει τεράστιες αυξήσεις των λιμενικών τελών και των τελών επιβατών. Ιδιαίτερα για τα κρουαζιερόπλοια, καταγγέλλεται από επαγγελματίες της κρουαζιέρας ότι για το 2025 τα δικαιώματα προσόρμισης υπερδεκαπλασιάζονται, τα δικαιώματα παραβολής και πρυμνοδέτησης υπερτριπλασιάζονται, ενώ μεγάλες αυξήσεις προβλέπονται και για τα τέλη επιβατών. Παράλληλα, αναφέρεται ότι προβλέπονται ακόμη και άμεσες αυξήσεις, που αφορούν στο τρέχον έτος που φτάνουν ακόμη και σε πενταπλασιασμό των σημερινών τιμολογίων.

Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχουν πληροφορίες που να αφορούν σε ύπαρξη οιασδήποτε τεκμηρίωσης της εν λόγω πρότασης ή σε πραγματοποίηση σχετικής διαβούλευσης με κοινωνικούς εταίρους ή ενδιαφερόμενους φορείς επιχειρήσεων και επαγγελματιών που επηρεάζονται άμεσα ή έμμεσα από οποιαδήποτε αύξηση των τελών παροχής υπηρεσιών του ΟΛ.Κ.Ε. Α.Ε.

Είναι προφανές, ότι οιαδήποτε αύξηση των τελών των κρουαζιεοπλοίων και επιβατών που επισκέπτονται την Κέρκυρα, και μάλιστα σε υπέρμετρες τιμές, με άμεση εφαρμογή από την τρέχουσα περίοδο και χωρίς προηγούμενη ευρεία διαβούλευση και κοινωνική αποδοχή, θα έχει άμεση αρνητική επίδραση στην ανταγωνιστικότητα και στην τουριστική δραστηριότητα του νησιού με καταστροφικά αποτελέσματα για την τοπική οικονομία, την προοπτική ανάπτυξης και την ευημερία πολιτών.

Υπάρχουν πληροφορίες ότι ακόμη και η γνωστοποίηση επικείμενης αύξησης των λιμενικών τελών έχει ήδη οδηγήσει σε αναπροσαρμογή των πλάνων ορισμένων εταιρειών κρουαζιέρας, δρομολογώντας ακυρώσεις ή μειώσεις των προσεγγίσεων των πλοίων τους στο λιμένα της Κέρκυρας.

Δεδομένου ότι, μετά από την παρέλευση μίας δεκαετίας από την σχετική νομοθετική πρόβλεψη (άρθ. 38 ν.4150/13) δεν έχει ακόμη γίνει εκπόνηση και εφαρμογή της εθνικής λιμενικής πολιτικής.

Δεδομένου ότι, η κρουαζιέρα αποτελεί σημαντική δραστηριότητα για την ενίσχυση των λιμένων και κυρίως για την οικονομική ανάπτυξη τουριστικών προορισμών υψηλής ελκυστικότητας, όπως η Κέρκυρα.

Δεδομένου ότι, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (άρθρο 82 του νόμου 5042/23) δεν προβλέπονται τα κριτήρια και οι διαδικασίες τεκμηρίωσης για τον καθορισμό τιμολογίων παροχής υπηρεσιών με ομοιόμορφο, δίκαιο και αναλογικό τρόπο καθορισμού των λιμενικών τελών, στην περίπτωση των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε.

Δεδομένου ότι, η τιμολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών των λιμένων της χώρας εμπίπτει στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων δημόσιων αρχών και οργανικών μονάδων της Πολιτείας, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και η Διεύθυνση Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Δεδομένου ότι, κάθε απόφαση που αφορά στην τιμολογιακή πολιτική των λιμένων, προκειμένου να θεωρείται βιώσιμη, υπό όρους οικονομικούς, κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς, πρέπει τουλάχιστον να βασίζεται σε κατάλληλη τεκμηρίωση, μέσω ανοικτής διαβούλευσης και διαλόγου με αντιπροσωπευτική και ευρεία συμμετοχή του συνόλου των εμπλεκομένων εταίρων και οπωσδήποτε του θεσμοθετημένου συμβουλίου χρηστών του λιμένα, όπου μεταξύ άλλων διασφαλίζεται η αντισταθμιστική αξιοποίηση των εσόδων προς όφελος των λιμενικών υποδομών και της τοπικής κοινωνίας.

Δεδομένου ότι, στο πλαίσιο της ακολουθούμενης λιμενικής πολιτικής της Ν.Δ. που βασίζεται σε μία δογματική, καινοφανή και αδιαφανή πλήρη παραχώρηση (ιδιωτικοποίηση) των λιμένων της χώρας, που δεν συνάδει με τη συμφέρουσα για τα συμφέροντα της χώρας και των τοπικών κοινωνιών, διεθνή πρακτική παραχώρησης χρήσεων, που προτείνει το ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής,  η όποια μη τεκμηριωμένη και μονομερής απόφαση υπέρμετρης αύξησης του τιμολογίου παροχής υπηρεσιών του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε. μπορεί να θεωρηθεί ως προίκα σε επίδοξους αγοραστές.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1.                  Έχει κοινοποιηθεί στα Υπουργεία σας απόφαση τροποποίησης του τιμολογίου παροχής υπηρεσιών του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε., προς έγκριση και έκδοση νέας Κ.Υ.Α. για την αναθεώρηση του υφιστάμενου τιμολογίου, όπως καθορίζεται από το την Κ.Υ.Α. με αριθ. 36696 / ΕΓΔΕΚΟ 1506 (1882 Β’/2011), σύμφωνα με την οποία προτείνεται πολλαπλασιαστική αύξηση των λιμενικών τελών για τα κρουαζιερόπλοια που προσεγγίζουν την Κέρκυρα και τους επιβάτες τους; Αν ναι, θεωρείτε αποδεκτές άμεσες πολλαπλασιαστικές αυξήσεις των λιμενικών τελών για τα κρουαζιερόπλοια, διακινδυνεύοντας την ομαλή τήρηση του προγραμματισμού της κρουαζιέρας με καταστροφικές συνέπειες για την τουριστική δραστηριότητα και την οικονομία του νησιού;

2.     Σε περίπτωση που σας έχει κοινοποιηθεί η παραπάνω απόφαση:

·         Είναι στις προθέσεις σας η έγκριση της;

·         Έχει διενεργηθεί ευρεία και ανοικτή διαβούλευση με τουλάχιστον συμμετοχή του Συμβουλίου  Χρηστών Λιμένα Κέρκυρας;

·         Υπάρχουν σχετικές τεκμηριωμένες γνωμοδοτήσεις, τουλάχιστον από την αρμόδια Διεύθυνση Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και από τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων;

3.     Ποια είναι τα κριτήρια και οι αρχές που λαμβάνονται υπόψη από τα Υπουργεία σας προκειμένου να εγκριθεί μία πρόταση τιμολογιακής πολιτικής Οργανισμού Λιμένα Α.Ε. της χώρας όπως η εν λόγω; Εμπίπτει στα παραπάνω κριτήρια και αρχές η διασφάλιση ομοιόμορφου και αναλογικού τρόπου τιμολόγησης των χρεώσεων των λιμενικών δικαιωμάτων, ώστε να μην παρατηρούνται αδικαιολόγητες αποκλίσεις μεταξύ των διαφορετικών Οργανισμών Λιμένων της χώρας;

4.     Είναι στις προθέσεις σας η πώληση σε ιδιώτη του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε.; Αν ναι, μήπως η υπέρμετρη αύξηση των λιμενικών τελών, αν και εις βάρος των συμφερόντων της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, μπορεί να θεωρηθεί ως αθέμιτο κίνητρο αύξησης του αγοραστικού ενδιαφέροντος;

Αναφορικά με ερώτημα 1, παρακαλείσθε να καταθέσετε:

·            Την απόφαση τροποποίησης τιμολογίου παροχής υπηρεσιών του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε., εφόσον έχει κοινοποιηθεί στα Υπουργεία σας

Αναφορικά με ερώτημα 2, παρακαλείσθε να καταθέσετε:

·            Οιοδήποτε έγγραφο τεκμηρίωσης και διαβούλευσης επί της ως άνω απόφασης, συμπεριλαμβανομένων των τυχόν πρακτικών του Συμβουλίου Χρηστών Λιμένα Κέρκυρας.

·            Οποιοδήποτε έγγραφο Υπηρεσιών σας καθώς και της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, αφορά σε γνωμοδότηση ή εν γένει παροχής απόψεων επί της ως άνω απόφασης.

Αναφορικά με ερώτημα 3, παρακαλείσθε να καταθέσετε:

·            Οποιαδήποτε εγκύκλιο ή άλλο έγγραφο αφορά σε οδηγίες ή κατευθύνσεις αναφορικά με τον καθορισμό τιμολόγησης των υπηρεσιών των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. της χώρας.

 

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

 

Δημήτρης Μπιάγκης

 

Σταύρος Γ. Μιχαηλίδης

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σκανδαλώδεις διαδικασίες ανάθεσης έργου εργοστασιακής συντήρησης και υποστήριξης μεταφορικών αεροσκαφών C-130Β/Η από την ΕΑΒ

Ερώτηση: «Οι οχυρώσεις της Κέρκυρας έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους»