Πυροπροστασία Παλαιάς Πόλης Κέρκυρας

 

Αθήνα, 14/3/2024

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους Υπουργούς:

Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας

Εσωτερικών

Πολιτισμού

 

Θέμα: Πυροπροστασία Παλαιάς Πόλης Κέρκυρας

 

Το ζήτημα της πυρασφάλειας των ιστορικών κέντρων πρέπει να τεθεί στο επίκεντρο της οργανωμένης πολιτικής προστασίας της χώρας. Πρωτίστως για την ασφάλεια των πολιτών που διαμένουν και διέρχονται από αυτά και παράλληλα για τη διαφύλαξη των ζωντανών αυτών μνημείων της πατρίδας μας.

Η παλαιά πόλη της Κέρκυρας, συγκαταλέγεται στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco και φιλοξενεί περισσότερους από 7.200 μόνιμους κατοίκους. Η παλαιά πόλη αποτελεί το «ιστορικό  κέντρο» μιας ευρύτερης πόλης που αποτελεί ένα ενιαίο πολεοδομικό συγκρότημα συνολικής έκτασης 507 εκταρίων και πληθυσμού 39.674 κατοίκων, που αναπτύσσεται στην ενδοχώρα, νότια και δυτικά της και διαχωρίζεται από αυτήν με περιμετρικό δρόμο, που προέκυψε κατά το μεγαλύτερο μήκος του στη θέση της παλαιάς περιτείχισης. Είναι επίσης το διοικητικό, κοινωνικό και οικονομικό κέντρο της περιοχής της, με σημασία για όλη την νησιώτικη Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, αλλά και τη στερεωτική δυτική Ήπειρο. Συγχρόνως είναι διεθνής τουριστικός προορισμός, προσελκύοντας περισσότερους από 1.100.000 επισκέπτες τον χρόνο, κυρίως τους θερινούς  μήνες. Το 4% των κτισμάτων της Παλαιάς Πόλης της Κέρκυρας είναι μονώροφα, το 20% διώροφα, το 40% τριώροφα και το 40% τετραώροφα.

Σημαντική παράμετρος που αφορά την Παλαιά Πόλη της Κέρκυρας αποτελεί και το φαινόμενο της ραγδαίας αύξησης της βραχυχρόνιας μίσθωσης πολλών ακινήτων. Στην Κέρκυρα υπολογίζεται πως λειτουργούν συνολικά αυτήν την στιγμή περίπου 10.000 καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης (9.772 καταλύματα, 12,9% περισσότερα από πέρσι). Περίπου ένα (1) στα δέκα (10) σπίτια στην Κέρκυρα (9,11%) σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαχειριστών Ακινήτων (ΠΑ.ΣΥ.Δ.Α.), λειτουργούν κάτω από αυτό το καθεστώς με σημαντικό μέρος αυτών να βρίσκεται εντός του ιστορικού κέντρου της πόλης.  

Παρόλα αυτά, τεράστιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν από μια πιθανή πυρκαγιά, αφού, λόγω της αρχιτεκτονικής της (πολύ στενοί δρόμοι, καντούνια, σοκάκια κ.λπ.), είναι αδύνατη η πρόσβαση των κοινών πυροσβεστικών οχημάτων στις περισσότερες περιοχές της.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες περιστατικών πυρκαγιάς, τόσο σε κατοικίες εντός του ιστού της παλαιάς πόλης, όσο και σε ιστορικά προάστιά της, που ανέδειξαν τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Τα ιδιαίτερα πολεοδομικά χαρακτηριστικά του ιστορικού κέντρου, με τους στενούς δρόμους και τα σοκάκια (καντούνια), τα ψηλά και παλαιά κτήρια της εποχής της Βενετικής κατοχής, όπου ο φέρων οργανισμός και το κλιμακοστάσιό τους είναι από ξύλο, όπως επίσης από πέτρα και τούβλο, αλλά κυριαρχεί το ξύλο, όπως στα πατώματα και στο κλιμακοστάσιο, χρίζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης. Τα υλικά αυτά είναι εξόχως εύφλεκτα, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος της επέκτασης της πυρκαγιάς αν δεν υπάρξει άμεση επέμβαση για την κατάσβεσή της.

Λόγω των πολεοδομικών και αρχιτεκτονικών ιδιαιτεροτήτων, η πρόσβαση της πυροσβεστικής, κυρίως στα μεγάλα οχήματα, πολλές φορές καθίσταται αδύνατη. Μία πυρκαγιά σε πολυώροφο κτήριο, λαμβάνοντας υπόψη μόνο την παράμετρο του ύψους, ιδιαίτερα στην περίπτωση διάσωσης, αποτελεί μια δύσκολη επιχείρηση, ακόμα και αν υπάρχει εύκολη πρόσβαση και υποστήριξη με ειδικά οχήματα, όπως είναι η μηχανοκίνητη πυροσβεστική κλίμακα. Περιμετρικά της παλαιάς πόλης και σε κάποιες περιοχές της, όπου υπάρχει δυνατότητα προσέγγισης των πυροσβεστικών οχημάτων, είναι δυνατή η χρησιμοποίηση από την Πυροσβεστική Υπηρεσία της τριαντάμετρης μηχανοκίνητης κλίμακας που διαθέτει.

Η προσπέλαση προς το Ιστορικό Κέντρο της πόλης γίνεται όμως από ορισμένα και μόνο σημεία. Σε ορισμένες περιπτώσεις δυο (2) οχήματα επιχειρούν να προσεγγίσουν την περιοχή από διαφορετικά σημεία και αυτό γίνεται για να έχει το ένα τουλάχιστον όχημα τη δυνατότητα να φθάσει σύντομα στην πυρκαγιά, σε περίπτωση εγκλωβισμού και καθυστέρησης του άλλου. Μη βρίσκοντας ή ξεπερνώντας τα όποια εμπόδια, τα στελέχη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας είναι αντιμέτωπα με τα γοητευτικά, αλλά και απαγορευτικά, όσον αφορά τη διείσδυσή τους στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας, καντούνια.

Το πρόβλημα μεγεθύνεται από το γεγονός της παράνομης στάθμευσης αυτοκινήτων, τα οποία μερικές φορές αποκλείουν την είσοδο των πυροσβεστικών και άλλων οχημάτων πρώτης ανάγκης, σε ολόκληρες περιοχές, με απρόβλεπτες συνέπειες σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης.

Το δαιδαλώδες της παλαιάς πόλης απαιτεί άριστη γνώση της περιοχής, ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος κατά την προσέγγιση της φωτιάς. Όσον αφορά την είσοδο στο Ιστορικό Κέντρο, τη μεγαλύτερη δυνατότητα έχουν αυτή τη στιγμή το ερπυστριοφόρο και το όχημα τύπου super cab.

Παρά τις υποσχέσεις των αρμόδιων Υπουργών για την προμήθεια συγκεκριμένου τύπου οχημάτων, ώστε να είναι δυνατή η άμεση επέμβαση στο ιστορικό κέντρο της Κέρκυρας, παρά τις διαβεβαιώσεις για την υλοποίηση ενός ουσιαστικού σχεδίου διαχείρισης της παλαιάς πόλης της Κέρκυρας, αλλά και την εφαρμογή μέτρων πυροπροστασίας, ουδεμία παρέμβαση έχει πραγματοποιηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση.

Επειδή, το ιστορικό κέντρο της Κέρκυρας συγκαταλέγεται στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco, που οφείλουμε να προστατεύσουμε, να διαφυλάξουμε και να αναδείξουμε.

Επειδή, το ιστορικό κέντρο της Κέρκυρας διαθέτει τουλάχιστον 7.200 μόνιμους κατοίκους, εκατοντάδες επιχειρηματίες και χιλιάδες επισκέπτες που διαμένουν σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που αναπτύσσονται με ραγδαίους ρυθμούς.

Επειδή, είναι τεράστιοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από μια πιθανή πυρκαγιά, λόγω της αρχιτεκτονικής του ιστορικού κέντρου (πολύ στενοί δρόμοι, καντούνια, σοκάκια κ.λπ.), αλλά και λόγω των ιδιαιτεροτήτων των κτισμάτων (υλικά κατασκευής, πολυώροφα κτήρια).

Επειδή, είναι υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνά για την ασφάλεια και την λήψη των απαραίτητων μέτρων και την υλοποίηση σχεδίων έκτακτης ανάγκης για την αποφυγή καταστροφών.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

1)        Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας να εξοπλιστεί η Πυροσβεστική Υπηρεσία της Κέρκυρας με πιο ευέλικτα ειδικά πυροσβεστικά οχήματα και ειδικές κλίμακες διάσωσης, τα οποία να συνάδουν επιχειρησιακά με τις πολεοδομικές και αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες του ιστορικού κέντρου της πόλης της Κέρκυρας;

2)        Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας αλλά και των συναρμόδιων Υπουργείων η δημιουργία Μικτού Κλιμακίου στο ιστορικό κέντρο της Κέρκυρας, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο ο πρώτος χρόνος επέμβασης;

3)        Είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων Υπουργείων η εξεύρεση χρηματοδότησης για την υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ και των υπόλοιπων υπηρεσιών, ώστε να μην δυσχεραίνεται το έργο της Πυροσβεστικής υπηρεσίας, αλλά και για την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου της Κέρκυρας;

4)        Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας να υλοποιήσει σχετικές μελέτες, που έχουν κατατεθεί στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Κέρκυρας και αφορούν την πυροπροστασία του ιστορικού κέντρου της Κέρκυρας, τα οποία περιλαμβάνουν την εγκατάσταση ακτινωτού ξηρού υδροδοτικού δικτύου, αλλά και ήπιες παρεμβάσεις στα κλιμακοστάσια των κατοικιών και τις προσόψεις των κτηρίων;

5)        Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας να μεριμνήσει ώστε να εγκατασταθούν φορητές πυροσβεστικές αντλίες καθώς και πυροσβεστικά ερμάρια με φορητούς πυροσβεστήρες σε κάθε κτήριο του ιστορικού κέντρου;

6)        Υπάρχει από τα συναρμόδια Υπουργεία και τον Φορέα Διαχείρισης της Παλαιάς Πόλης ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης κρίσεων με την προμήθεια και εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού στο πλαίσιο της προστασίας του μνημείου και αν ναι, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή του;

7)        Υπάρχει κατατεθειμένο σχέδιο εκκένωσης κατά περίπτωση, επικαιροποιημένα στοιχεία των μόνιμων κατοίκων (ηλικιωμένων, ατόμων με κινητικές δυσκολίες, ΑμεΑ κ.λπ.), αλλά και προγράμματα και δράσεις που δρομολογούνται για την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση, την πρόληψη και την εκπαίδευση των κατοίκων;   

 

Ο Ερωτών Βουλευτής

Δημήτρης Μπιάγκης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σκανδαλώδεις διαδικασίες ανάθεσης έργου εργοστασιακής συντήρησης και υποστήριξης μεταφορικών αεροσκαφών C-130Β/Η από την ΕΑΒ

Ερώτηση: «Οι οχυρώσεις της Κέρκυρας έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους»