Έλεγχος ασφάλειας και νομιμότητας εκ του μακρόθεν στα Περιφερειακά Αεροδρόμια της χώρας

 ΕΡΩΤΗΣΗ


ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ


Θέμα: «Έλεγχος ασφάλειας και νομιμότητας εκ του μακρόθεν στα Περιφερειακά Αεροδρόμια της

χώρας»


Ο τουρισμός είναι η ναυαρχίδα της ελληνικής οικονομίας συνεισφέροντας έως και 30% στο ΑΕΠ της

χώρας μας. Η διακίνηση του τουρισμού γίνεται κυρίως με χρήση των αερομεταφορών και οι πύλες

εισόδου του είναι τα αεροδρόμια της χώρας μας. Οι αεροπορικές μεταφορές στηρίζονται εν πολλοίς

στην αίσθηση ασφάλειας του επιβατικού κοινού.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Κέρκυρας «Ι. Καποδίστριας» κατέχει επάξια μία θέση ανάμεσα στα πέντε

μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας (Αερολιμένες Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και

Κέρκυρας), ξεπερνώντας τα 4 εκατομμύρια σε επιβατική κίνηση για το έτος 2023. Λόγω

γεωγραφικής θέσης αποτελεί Πύλη εισόδου στη χώρα μας και είναι ο μεγαλύτερος αερολιμένας της

Δυτικής Ελλάδας.

Βασικός σκοπός για την ψήφιση του Ν.4757/2020 ήταν η σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας

(Α.Π.Α.) και ο καθορισμός της λειτουργίας και των αρμοδιοτήτων αυτής, καθώς και η ρύθμιση

ζητημάτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.).

Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας κατά άρθρο 7 παρ.1 έχει ως αρμοδιότητα την εισήγηση ως προς τη

χάραξη εθνικής στρατηγικής αερομεταφορών, τη ρύθμιση και θέσπιση των κανονισμών που

εντάσσονται στις αρμοδιότητές της και την άσκηση εποπτείας στη λειτουργία της πολιτικής

αεροπορίας, την εφαρμογή του εθνικού και ενωσιακού δικαίου και των διεθνών συμβάσεων, όπως

της Σύμβασης περί Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας που κυρώθηκε με το Ν.211/1947 για την πολιτική

αεροπορία.

Στη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αερολιμένων στην εταιρεία FRAPORT, υπάρχει

όρος, σύμφωνα με τον οποίο θα υπάρχει Κρατική Αεροπορική Αρχή σε όλα τα παραχωρημένα

Αεροδρόμια.

Ο λόγος ύπαρξης της Κρατικής Αεροπορικής Αρχής αφορά σε επιτόπιους και ad hoc, καθημερινούς

ελέγχους τόσο στη διαχειρίστρια εταιρεία FRAPORT, όσο και στους φορείς του αερολιμένα και

ιδιαίτερα στην παρέμβασή της σε περιπτώσεις ατυχημάτων, emergency κλπ, όπου είναι απαραίτητη

προϋπόθεση η παρουσία της Κρατικής Αρχής για τη διασφάλιση της αδιάλειπτης λειτουργίας του

Αερολιμένα και την εξασφάλιση των αποδεικτικών στοιχείων.

Η γνωστή σε όλους ΑΠΑ, Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, εδρεύει στην Αθήνα και μόνο, αδυνατεί εκ των

πραγμάτων να παρίσταται σε όλως έκτακτα περιστατικά και πραγματοποιεί

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΟΥΣ ελέγχους.

Το πρόβλημα είναι, πως ο N.4757/2020 κατήργησε ΟΛΕΣ τις περιφερειακές υπηρεσίες της Αρχής

Πολιτικής Αεροπορίας, δηλαδή κατήργησε ΟΛΕΣ τις κατά τόπους Αεροπορικές Αρχές στα

Αεροδρόμια, οι οποίες μάλιστα προβλέπονταν και στη Σύμβαση παραχώρησης των 14 μεγαλύτερων

περιφερειακών αεροδρομίων στη FRAPORT-GREECE (παράγραφος 5 του άρθρου 229 Ν. 4389/2016)

και στη Σύμβαση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» αλλά και του Αερολιμένα

Ηρακλείου στο Καστέλι (παράγραφος 3.1.103Β Σύμβασης Ηρακλείου που κυρώθηκε με το πρώτο

άρθρο του Ν.4612/2019).

Έτσι, εμμέσως μεν, αλλά επί της ουσίας, ο Ν.4757/2020 «κατήργησε» τους Αερολιμενικούς

υπαλλήλους των περιφερειακών αερολιμένων, δηλαδή «κατήργησε» τα αρμόδια όργανα του

Κράτους, που καθημερινά επί 365 μέρες το χρόνο και επί 24ώρου βάσεως, με συστηματικούς και

δειγματοληπτικούς ελέγχους, εντός των ορίων των αρμοδιοτήτων τους στα Ελληνικά αεροδρόμια,

διασφάλιζαν την εφαρμογή των κανονισμών και της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την

ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας.

Ο Ν.4757/2020 δημιούργησε ένα σοβαρό κενό ασφάλειας κι' αυτό γιατί ο έλεγχος της ασφάλειας και

της νομιμότητας στα αεροδρόμια από 24ώρου βάσεως και πραγματικός (on real time) και επιτόπιος

(on spot) κατήντησε σε εκ του μακρόθεν (σημ. από ΑΘΗΝΑ) και μάλιστα για σαράντα δύο (42)

αεροδρόμια, εβδομήντα δύο (72) αδειοδοτημένα ελικοδρόμια, σαράντα ένα (41) αδειοδοτημένα

πεδία προσγείωσης (αεροδρόμια κατηγορίας Β) και τρία (3) αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, ο αριθμός

των οποίων αναμένεται να αυξηθεί στην επόμενη πενταετία.


Λαμβάνοντας υπόψη το σοβαρότατο αντίκτυπο και τις καταστροφικές συνέπειες που θα έχει

οποιαδήποτε καταγραφή συμβάντων ασφαλείας στα αεροδρόμια της χώρας μας και με δεδομένη

την ύπαρξη του κατάλληλου προσωπικού, έμπειρου, επιμορφωμένου, έτοιμου να παρέχει τις

απαιτούμενες εξειδικευμένες υπηρεσίες, δυσεύρετου στην αγορά εργασίας, χωρίς να απαιτεί

πρόσθετη επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό, δεν δικαιολογείται η εξαίρεσή του από την

υποστελεχωμένη ΑΠΑ.

Η χαλαρή, απομακρυσμένη και ανεπαρκώς στελεχωμένη εποπτεία δεν είναι υπεύθυνος τρόπος

σκέψης και σε καμία περίπτωση δεν θα ωφελήσει κράτος-πολίτες-εταιρείες. Η καταγραφή

συμβάντων ασφαλείας στα αεροδρόμια, θα προκαλέσει ανυπολόγιστη ζημία όχι μόνο για τις

αερομεταφορές της χώρας μας αλλά κυρίως για την ήδη εύθραυστη οικονομία μας και δεν

αποσβένεται εύκολα.

Προσφάτως πληροφορηθήκαμε ότι το Υπουργείο σκοπεύει να συστήσει αποκεντρωμένες Μονάδες

της ΑΠΑ, στους αερολιμένες Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου, οι οποίες θα στελεχώνονται από

αερολιμενικούς υπαλλήλους που υπηρετούν στα προαναφερθέντα αεροδρόμια. Η πρόθεση αυτή

του Υπουργείου κρίνεται ορθή και επιβεβλημένη, σύμφωνα με τα ανωτέρω, καθότι με αυτό τον

τρόπο, αφενός θα ενισχυθεί η Α.Π.Α. στο σημαντικό έργο της και αφετέρου θα αξιοποιηθεί το

υπάρχον εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό της Υ.Π.Α. που υπηρετεί στους δύο αερολιμένες,

παρέχοντας υπηρεσίες και διενεργώντας τους απαραίτητους αδιάλειπτους ελέγχους ως προς την

ασφάλεια και τη νομιμότητα, επί 24ώρου βάσεως.

Η συνεχώς αυξανόμενη αεροπορική κίνηση του αερολιμένα Κέρκυρας καθιστά αναγκαία και

επιβεβλημένη την δημιουργία αποκεντρωμένης Μονάδας της Α.Π.Α. και στον Διεθνή Αερολιμένα

Κέρκυρας, η οποία θα στελεχώνεται από αερολιμενικούς υπαλλήλους που υπηρετούν ήδη από ετών,

κατ' αντιστοιχία με τη δημιουργία Διευθύνσεων Τμημάτων της Α.Π.Α. στους αερολιμένες

Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου.

Το κενό ασφαλείας θα μπορούσε κάλλιστα να αναπληρωθεί ακόμα και με την υπογραφή ενός

μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Υ.Π.Α. και Α.Π.Α. ώστε να αξιοποιηθούν οι αερολιμενικοί του

αεροδρομίου και να διασφαλιστεί το βέλτιστο δυνατό επίπεδο ασφάλειας σε αυτό.


Το τμήμα Αερολιμενικού Ελέγχου της Υ.Π.Α. στον ΚΑΚΚ στελεχώνεται σήμερα από επτά (7)

αερολιμενικούς υπαλλήλους, άρτια καταρτισμένους και εκπαιδευμένους από την ΥΠΑ/ΣΠΟΑ σε

όλους τους τομείς των αερομεταφορών. Μέρος αυτών διατέλεσαν επιθεωρητές ασφαλείας από

έκνομες ενέργειες μέχρι και την έναρξη λειτουργίας της Α.Π.Α. καθώς και πιστοποιημένοι

εκπαιδευτές αεροπορικής ασφάλειας μέχρι και σήμερα. Δύο (2) υπάλληλοι συνταξιοδοτούνται στο

τέλος του έτους 2024, μειώνοντας τον αριθμό του προσωπικού στους πέντε (5) αερολιμενικούς. Οι

Αερολιμενικοί του ΚΑΚΚ έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν τις πάσης φύσεως ανάγκες της Α.Π.Α.

στον Αερολιμένα Κέρκυρας, καθώς και στα ελικοδρόμια Ερείκουσας. Οθωνών και Παξών, όπως και

στα ελικοδρόμια της περιφέρειας Ηπείρου.

Επειδή, είναι υποχρέωση της πολιτείας να διασφαλίζει το βέλτιστο δυνατό επίπεδο ασφάλειας στον

αεροπορικό χώρο.

Επειδή, είναι επιβεβλημένη η αδιάλειπτη παρουσία της πολιτείας στα αεροδρόμια της χώρας.

Επειδή, η τυχόν κατάργηση ή η σιωπηρή κατάργηση ή η μη διενέργεια και η μη εκτέλεση των

επιτόπιων Αερολιμενικών Ελέγχων και δραστηριοτήτων σε καθημερινή βάση εγκυμονεί

αναμφιβόλως κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων.

Επειδή, η ασφάλεια στον τομέα των μεταφορών αποτελεί μετά και το δυστύχημα στα Τέμπη

επιτακτική απαίτηση σύσσωμης της κοινωνίας.

Επειδή, ο Διεθνής Αερολιμένας της Κέρκυρας «Ιωάννης Καποδίστριας» αποτελεί έναν από τους

μεγαλύτερους αεροπορικούς κόμβους της χώρας.

Επειδή, στη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αερολιμένων στην εταιρεία FRAPORT,

υπάρχει όρος, σύμφωνα με τον οποίο θα υπάρχει Κρατική Αεροπορική Αρχή σε όλα τα

παραχωρημένα Αεροδρόμια.


ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ


1. Για ποιο λόγο ενώ υπάρχει διαθέσιμο δυναμικό Αερολιμενικών υπαλλήλων, σε όλα τα

παραχωρημένα αεροδρόμια, πλήρως κατηρτισμένο και απόλυτα ενημερωμένο σε όλα τα

θέματα λειτουργίας των αεροδρομίων, με πολυετή εμπειρία, υπάρχει άρνηση από πλευράς

Υπουργείου να αποτελέσει το δυναμικό αυτό μονάδες Κρατικών Αρχών, τουλάχιστον στους

μεγάλους χαρακτηρισμένους Διεθνείς Αερολιμένες;

2. Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου να προχωρήσει στη δημιουργία Μονάδας της Α.Π.Α.

στον Διεθνή Αερολιμένα Κέρκυρας «Ι. Καποδίστριας» όπως άλλωστε σκοπεύει να συστήσει

στους αερολιμένες Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου;

3. Με ποιον τρόπο σκοπεύει το Υπουργείο να καλύψει το κενό ασφαλείας που δημιούργησε ο

Ν.4757/2020 στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, κι' αυτό γιατί ο έλεγχος της ασφάλειας

και της νομιμότητας στα αεροδρόμια από 24ώρου βάσεως και πραγματικός (on real time) και

επιτόπιος (on spot) έχει μετατραπεί σε έλεγχο εκ του μακρόθεν (από ΑΘΗΝΑ);

4. Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου να προχωρήσει σε ένα μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ

Υ.Π.Α. και Α.Π.Α. για την αξιοποίηση των αερολιμενικών της Υ.Π.Α. στα περιφερειακά

αεροδρόμια της χώρας προκειμένου να διασφαλιστεί το βέλτιστο δυνατό επίπεδο ασφαλείας

σε αυτά;

5. Με ποιον τρόπο σκοπεύει να αξιοποιήσει το εξειδικευμένο προσωπικό των Τμημάτων

Αερολιμενικού Ελέγχου της Υ.Π.Α. στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας;


Οι ερωτώντες Βουλευτές


Δημήτρης Μπιάγκης Απόστολος Πάνας


Βουλευτής Κέρκυρας Βουλευτής Χαλκιδικής

ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σκανδαλώδεις διαδικασίες ανάθεσης έργου εργοστασιακής συντήρησης και υποστήριξης μεταφορικών αεροσκαφών C-130Β/Η από την ΕΑΒ

Ερώτηση: «Οι οχυρώσεις της Κέρκυρας έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους»