Επιστολή σε Περιφερειάρχη Ι.Ν. και Δημάρχους Κέρκυρας για το Σ/Ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος για τα λιμάνια
Κέρκυρα, 10-11- 2023
Προς: 1. Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων
κα Ρόδη Κράτσα – Τσαγκαροπούλου
2. Δήμαρχο Κεντρικής Κέρκυρας
& Διαποντίων Νήσων
κα Μερόπη – Σπυριδούλα Υδραίου
3.
Δήμαρχο Βόρειας Κέρκυρας
κο Γεώργιο Μαχειμάρη
4. Δήμαρχο Νότιας Κέρκυρας
κο Κωνσταντίνο Λέσση
5. Δήμαρχο Παξών
κο Σπυρίδωνα Βλαχόπουλο
Κοιν: 1. Νεοεκλεγέντα Περιφερειάρχη
Ιονίων Νήσων
κο Ιωάννη Τρεπεκλή
2. Νεοεκλεγέντα Δήμαρχο
Κεντρικής
Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
κο. Στέφανο
– Χαράλαμπο
Πενηντάρχου Πουλημένο
3. Νεοεκλεγέντα Δήμαρχο
Νότιας Κέρκυρας
κο. Βασίλειο Χειμαριώτη
Θέμα: «Υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου
Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας»
Αξιότιμες
κυρίες και αξιότιμοι κύριοι,
Στο
σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Όροι
δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων,
χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και
λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις» που έχει τεθεί προς Δημόσια
ηλεκτρονική διαβούλευση, στην ιστοσελίδα http://www.opengov.gr/minenv/?p=13208
μέχρι και την 13η Νοεμβρίου 2023 περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, άρθρο
νησιωτικού ενδιαφέροντος που αφορά στον πολεοδομικό σχεδιασμό των χερσαίων
ζωνών λιμένων.
Ειδικότερα,
στο άρθρο 11 « Ρυθμίσεις για τη διαχείριση και αξιοποίηση λιμένων – Τροποποίηση
παρ. 9 άρθρου δέκατου ένατου ν. 2932/2001» αναφέρεται ότι τα Αναπτυξιακά
Προγράμματα και Μελέτες Διαχείρισης Λιμένων (MasterPlan) που θα εγκρίνονται με
προεδρικά διατάγματα θα έχουν ουσιαστικά ισχύ πολεοδομικού σχεδίου, προβλέποντας
χρήσεις γης και όρους δόμησης που θα μπορούν να υπερισχύουν έναντι του
υφιστάμενου γενικού πολεοδομικού σχεδίου μιας περιοχής, γεγονός που δεν συνάδει
με τη στρατηγική ενός ολιστικού χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Επίσης
προβλέπεται ότι με προεδρικό διάταγμα θα μπορεί να εγκρίνεται ειδικός
οικοδομικός κανονισμός για την ανέγερση κτιρίων και εγκαταστάσεων εντός των
χερσαίων λιμενικών ζωνών. Δεδομένου δε ότι οι χερσαίες ζώνες λιμένα συνήθως
περιλαμβάνουν πολύ ευρύτερες περιοχές των λιμενικών υποδομών για την πρόσδεση
και εξυπηρέτηση πλοίων, όπως γειτονικές ακτές (περίπτωση της Κέρκυρας), η
πλήρης πολεοδομική αυτονόμησή τους είναι
πιθανό να δημιουργήσει προβλήματα και δυσχέρειες, όπως οι συγκρούσεις χρήσης
και κυρίως η αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη
την συνεχιζόμενη κυβερνητική πολιτική πώλησης των οργανισμών λιμένων της χώρας
και πλήρους απαλοιφής κάθε μορφής δημόσιου ελέγχου, σε αντίθεση με ότι
εφαρμόζεται, όχι μόνον στην υπόλοιπη Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως. Η παραπάνω
προτεινόμενη ρύθμιση ενδέχεται ακόμη να οδηγήσει σε περαιτέρω στρέβλωση του ισχύοντος
σχετικού νομοθετικού πλαισίου, ιδιαίτερα δε, με δεδομένο ότι, αφενός δεν έχει
καταρτιστεί ακόμη ολοκληρωμένος χερσαίος και θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός,
από τον οποίο άλλωστε εξαιρέθηκαν πριν 3 περίπου χρόνια οι παράκτιες ζώνες (οι
οποίες παραμένουν στη γκρίζα ζώνη μεταξύ χερσαίας και θαλάσσιας χωροταξίας) και
αφετέρου δεν έχει ακόμη εκπονηθεί στρατηγική ανάπτυξης εθνικού λιμενικού
συστήματος (10 χρόνια μετά τη σχετική νομοθετική υποχρέωση).
Ως εκ
των ανωτέρω, θεωρώ ότι είναι σκόπιμη η ενημέρωσή σας, προκειμένου να
αξιολογήσετε την παραπάνω ρύθμιση, στο πλαίσιο μάλιστα της κατάστασης που έχει
διαμορφωθεί στον χωροταξικό και λιμενικό τομέα , κυρίως ως προς τις πιθανές
αρνητικές επιπτώσεις από την εφαρμογή της σε χερσαίες λιμενικές ζώνες που
εμπίπτουν στη δικαιοδοσία σας και ενδεχομένως να σταθμίσετε τις περαιτέρω
ενέργειές σας, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας υποβολής σχολίων στην εν
εξελίξει δημόσια διαβούλευση ή/και στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου στην
αρμόδια επιτροπή της Βουλής, εφόσον βέβαια διατηρηθεί ως έχει το εν λόγω άρθρο.
Από
την πλευρά μου θα συνεχίσω να παραμένω στη διάθεση σας για κάθε συνεργασία,
εργαζόμενος αδιάλειπτα για τη διασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξης του νομού
Κέρκυρας, με σεβασμό στο περιβάλλον και την πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής
μας, παρεμβαίνοντας κριτικά αλλά και εποικοδομητικά, με κάθε πρόσφορο μέσο, σε
κάθε διαδικασία λήψης απόφασης και νομοθετικής πρωτοβουλίας.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Μπιάγκης
Βουλευτής Κέρκυρας – Κίνημα Αλλαγής
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου